Sepi Seorang Insan  

Posted by minz_tondekan in

Senja kian melabuhkan tirainya. Sebentar lagi tabir malam akan menjelma. Begitulah ritma kehidupan seharian. 24 jam tanpa henti. Tidak pernah lewat walau sesaat dan tidak mungkin cepat walau sedetik. Pada saat ini, azan sedang berkumandang menandakan masuknya waktu Maghrib. Umat Islam pada waktu ini mula bersiap-siap untuk mengerjakan solat Maghrib. Ada yang mengerjakan solat bersendirian di rumah dan ada pula yang terkocoh-kocoh berjalan ke masjid untuk mengerjakan solat Maghrib secara berjemaah.
Tidak kurang juga umat Islam yang kala ini sedang terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Fenomena biasa yang melanda bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur. Fenomena di kala azan Maghrib sedang berkumandang yang seperti sudah menjadi satu rutin harian masyarakat bandar kecuali semasa cuti-cuti perayaan seperti Hari Raya dan Tahun Baru Cina.

Dan kala ini, aku sedang memandang dari celah tingkap. Memerhati rutin harian masyarakat kota yang bernama Kuala Lumpur. Aku mengeluh sendirian. Kenapa pula aku mengeluh melihat fenomena kota raya yang saban hari aku alami? Adakah aku sudah bosan dengan cara hidupku sekarang?

Menjadi seorang penyampai berita bagi sebuah stesen televisyen yang terkenal merupakan cita-cita aku sejak kecil lagi. Dan kini, aku sedang berada dan berdiri pada landasan hidup yang aku pilih sejak kecil lagi.

Tapi, kenapa aku masih terasa seperti ada sesuatu yang kurang pada diriku?
Adakah gaji yang aku perolehi tidak mencukupi? Ataupun populariti yang aku kecapi dengan menjadi penyampai berita tidak memadai?

Aku masih teringat semasa berada di bangku sekolah dahulu. Apabila cikgu bertanya tentang cita-citaku pada masa hadapan, aku menjawab dengan penuh bersemangat untuk menjadi seorang penyampai berita. Apabila cikgu bertanya kenapa ingin menjadi penyampai berita, aku akan menjawab dengan penuh semangat bahawa penyampai berita dapat menyampaikan informasi kepada penonton. Selain itu, penyampai berita juga merupakan golongan yang popular kerana sentiasa keluar di kaca televisyen.

Apabila teringatkan kembali zaman itu, hatiku akan berdetik dengan seribu persoalan. Betulkah keputusan yang aku ambil suatu masa dahulu? Patutkah aku memilih jalan hidupku seperti ini dan sampai bila aku harus menjalani hidup dalam ketidakpastian?
Persoalan itu seperti selalunya akan berakhir dengan keluhan yang berpanjangan. Kala ini, aku sedang bersiap-siap untuk muncul di kaca televisyen lebih kurang setengah jam lagi. Pengarah dan penerbit berita sedang sibuk mempersiap bilik berita dengan mengarahkan itu dan ini. Begitulah rutin harian bagi orang-orang yang bekerja di belakang tabir

Kala ini, aku sedang dipersiap oleh juru solek dengan mengenakan serbuk putih di seluruh mukaku serta menghias rambutku dengan mengenakan gel rambut. Manakala pengarah kostum pula sedang sibuk memperbetul pakaianku. Kadang kala aku terasa seperti seorang pelakon terkenal yang sedang dipersiap untuk melakonkan sesuatu babak.

Namun, kadang-kadang situasi seperti ini merimaskan diriku kerana aku berasa seperti patung yang diperagakan di butik-butik pakaian. Dihias dan dipakaikan baju-baju yang cantik tanpa mendapat peluang untuk menentukan jenis pakaian yang sesuai untuk dipakai. Apatah lagi untuk memberikan pendapat. Jangan harap!!!

Sedang juru solek dan pengarah kostum sibuk mempersiap diriku untuk siaran yang akan bermula lebih kurang dua puluh lima minit lagi, aku sekali lagi mendengar suara seruan daripada masjid. Kala ini tok imam sedang membacakan surah al-Fatihah. Kelunakan suara imam boleh mengasyikkan telinga para makmum seterusnya menambahkan kekhusyukan dalam solat. Namun, maksud yang tersirat daripada ayat-ayat suci Al-Quran itu sebenarnya yang boleh menambahkan khusuk dalam solat seterusnya mengambil ikhtibar daripada ayat-ayat tadi.

Aku sekali lagi melihat gelagat manusia di sekelilingku. Semua orang sedang sibuk dengan tugas masing-masing. Ada yang sedang sibuk menghias balai berita dan ada pula yang sedang sibuk membetulkan keadaan kamera dan lampu. Juru audio pula sedang bertungkus lumus memastikan sistem audio berjalan dengan lancar.

Mereka seperti langsung tidak mendengar seruan Ilahi. Mereka bekerja seperti mereka akan hidup seribu tahun lagi. Tidakkah mereka terfikir bahawa mereka mungkin akan mati pada esok hari?

Kemudian, aku melihat diriku sendiri. Apabila aku mengamati diriku dalam-dalam nampaknya aku pun seperti mereka juga. Mengejar dunia seperti bekalan dunia ini mampu menjamin tempat di akhirat kelak. Sudah cukupkah amalan baikku untuk kujadikan bekalan menghadap soalan malaikat mungkar dan nakir di alam kubur kelak. Persoalan itu seperti biasanya aku jawab dengan segumpal keluhan yang semakin memberatkan jiwa.
Di tanganku kini merupakan skrip yang akan akan kusampaikan kepada para penonton lebih kurang sepuluh minit lagi. Sebelum masuk ke balai berita, aku membaca kandungan berita yang akan kusampaikan secara sepintas lalu. Seperti biasa, cerita-cerita yang berkaitan pemimpin negara seperti perdana menteri dan timbalannya mendapat keutamaan daripada pihak stesen tv. Antara cerita yang dimuatkan adalah PM menjawab persoalan orang ramai yang mempertikai pemilihan anggota cabinet beliau yang dikatakan kurang mantap.

Selepas itu, barulah isu-isu terkini dimuatkan seperti kes kehilangan adik Sharlene serta usaha-usaha yang dilakukan oleh pihak berwajib untuk menjejaki adik Sharlene. Isu kehilangan dari kalangan kanak-kanak dewasa ini semakin menjadi-jadi dan hal ini seperti sudah menjadi trend penjenayah untuk melakukan jenayah tersebut. Mungkin mereka berasa tercabar dengan kebijaksanaan pembunuh adik Nurin Jazlin yang mana sehingga kini gagal dijejaki.

Dalam bahagian ekonomi pula, berita yang dimuatkan adalah berkaitan keadaan pasaran saham Bursa Malaysia yang agak goyah sejak tamatnya pilihan raya umum yang ke-12 pada 8 Mac 2008. Kemungkinan pelabur asing masih mengambil sikap berjaga-jaga berikutan jangkaan timbulnya huru hara ketika pertabalan Menteri Besar Perak yang baru. Maksudnya, keadaan politik sesebuah negara memberi pengaruh besar kepada keadaan ekonomi negara tersebut.

Aku berasa tertarik untuk membaca kandungan berita dalam ruangan berita sukan. David Beckham memiliki peluang cerah untuk tampil mewakili negaranya untuk melengkapkan penampilan ke 100-nya bersama skuad kebangsaan negara itu. Aku sememangnya peminat setia David Beckham sejak beliau beraksi untuk pasukan Manchester United dan Real Madrid. Selain itu, terdapat juga isu yang berkaitan kemerosotan prestasi badminton beregu emas Malaysia yang tersungkur awal di beberapa kejohanan badminton dunia.
Akhir sekali dimuatkan berita mengenai isu-isu pengguna. Dewasa ini pengguna sering dibimbangi dengan masalah kenaikan harga barang terutamanya isu kenaikan harga minyak. Ramai pelanggan yang merungut dengan beberapa kemungkinan kenaikan harga barang runcit yang mana pastinya membebankan golongan berpendapatan rendah.
Setelah selesai membaca kandungan berita yang akan aku sampaikan, aku mula bergerak untuk masuk ke balai berita iaitu tempat untuk aku menyampaikan berita. Pada waktu ini, aku tiba-tiba teringat kenangan sewaktu mula-mula menjejakkan kaki ke balai berita ini.

“Awak orang baru kat sini ke?” Tanya bakal rakan penyampai beritaku.
“Aaah…hari ini merupakan hari pertama saya. Perkenalkan nama saya Azmi,” selajur itu aku menghulurkan salam perkenalan.
“Ohhh…nama saya Munirah, saya pun pekerja baru kat sini, masuk bulan ni baru tiga bulan saya kerja kat sini. Salam perkenalan awak saya terima dengan hati terbuka tapi saya nak minta maaf, kita bukan muhrim jadi hukumnya adalah haram bersentuhan kulit”.
Aku bagaikan terpukul dengan kata-kata gadis manis tersebut. Untuk mengurangkan rasa maluku kepada Munirah, aku dengan selambanya menggaru kepalaku yang tidak gatal.
Namun perlakuanku itu menjadi satu kelucuan bagi Munirah. Senyuman manis yang dia lontarkan semacam telah menebak ke hatiku lalu mencairkan ego seorang lelaki. Ahhh…indahnya saat itu. Ketika itu, kami ditugaskan untuk menyampaikan Buletin Tengahari yang ke udara setiap pukul 1 setiap hari.

Sejak daripada itu, jalinan persahabatan yang terjalin antara aku dengan Munirah semakin akrab. Ditambah pula dengan beban tugas kami yang memerlukan kami menjadi penyampai berita secara berpasangan. Hal ini menjadikan hubungan kami semakin intim dan akhirnya tercambahlah bibit-bibit cinta. Pada suatu hari, aku memberanikan diri untuk melafazkan isi hatiku yang Munirah.

Nasibku baik kerana rupa-rupanya Munirah juga menyimpan perasaan yang sama terhadap diriku. Pada hari itu, aku rasakan bagaikan dunia ini milik kami berdua. Munirah hanya tertawa girang melihat tingkahku yang seperti keanak-anakan. Namun aku tidak peduli semua itu kerana aku akhirnya bertemu ratu hatiku yang mana aku harap boleh menjadi permaisuri hidupku suatu hari nanti.

Malam itu aku mengajak Munirah untuk keluar makan malam bersamaku. Dan seperti biasa, pelawaanku diterima. Sedang kami menikmati makan malam di sebuah restoran yang agak terkenal, tiba-tiba Munirah menerima panggilan daripada keluarganya. Seketika mereka berbual, secara perlahan raut muka Munirah berubah menjadi sedih. Rupa-rupanya emaknya di kampung sedang sakit tenat.

Selesai makan, kami bergegas menaiki kereta untuk balik ke kampung Munirah yang terletak di Negeri Sembilan. Sepanjang perjalanan, aku melihat wanita itu kelihatan sugul dan lebih banyak mendiamkan diri. Aku pula hanya mengikut rentak wanita itu untuk mengunci bicara sambil menumpukan perhatian terhadap pemanduanku.
Sampai di satu selekoh, sebuah lori minyak tiba-tiba keluar daripada simpang menyebabkan aku kehilangan kawalan pemanduan. Aku cuba sedaya upaya untuk mengelak daripada melanggar lori tersebut tetapi semuanya sudah terlambat.
Munirah pula menjerit nyaring, “Maaaakkkk…..”
3….
2….
1….
“Action….!”
Jam menunjukkan pukul 8 malam, kini bermulalah tugasku pada malam ini untuk menyampaikan informasi kepada seluruh rakyat Malaysia. Namun, jauh di lubuk hatiku jiwa ini terasa kosong dan hampa tanpa insan yang bernama Munirah.



Oleh: aeman_yosi

This entry was posted on Wednesday, August 6, 2008 at 12:03 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

7 comments

Anonymous  

erm..satu permulaan yang baik! tahniah d ucapkan kpd aeman_yosi.. cuma,perlu lagi diperbaiki bentuk satu jalan cerita supaya lebih lancar.

August 6, 2008 at 2:07 PM

Tulis cerpen bukan la suatu yg mudah, selain perlu mamastikn jalan cerita ringkas dan padat penulis perlu memastikan cerita trsebut menarik...
Aeman _yosi...pd pandangan sy...(cheeawah..hehe)...permulaan cerita terlalu meleret sehingga kemunculan Munirah agak sedikit iaitu pd penghujung cerita...apapun...tulisan dlm cerpen ini bagus...lancar dan jelas...tahniah...(^_^)

August 6, 2008 at 3:39 PM
Anonymous  

ummm...teruskan usaha lagi aeman_yosi...jadikan komen ini sebagai cabaran anda untk hasilkan cerpen yang lebih baik...
ummm..dari segi tajuk amat menarik minat saya untuk membaca..
tapi jalan cerita banyak meleret...
so, jalan cerita tak menyentuh tajuk cerepen..
x meengapa..teruskan usaha..saya menanti cerpen anda sterusnya..okeyz...!!!

GERHANA BULAN
:) SMILE

August 27, 2008 at 12:45 PM
Anonymous  

ummm...teruskan usaha lagi aeman_yosi...jadikan komen ini sebagai cabaran anda untk hasilkan cerpen yang lebih baik...
ummm..dari segi tajuk amat menarik minat saya untuk membaca..
tapi jalan cerita banyak meleret...
so, jalan cerita tak menyentuh tajuk cerepen..
x meengapa..teruskan usaha..saya menanti cerpen anda sterusnya..okeyz...!!!

GERHANA BULAN
:) SMILE

August 27, 2008 at 12:45 PM
Anonymous  

ummm...teruskan usaha lagi aeman_yosi...jadikan komen ini sebagai cabaran anda untk hasilkan cerpen yang lebih baik...
ummm..dari segi tajuk amat menarik minat saya untuk membaca..
tapi jalan cerita banyak meleret...
so, jalan cerita tak menyentuh tajuk cerepen..
x meengapa..teruskan usaha..saya menanti cerpen anda sterusnya..okeyz...!!!

GERHANA BULAN
:) SMILE

August 27, 2008 at 12:45 PM

untuk pengethuan korang, cerita ini dikarang dalam masa x sampai satu malam....sebab keesokannya kena hantar...2 la pasal plot cerita agak kelam kabut dan meleret2...spontan punya idea da...

September 14, 2008 at 1:38 AM

INGIN MERASAKAN KEMENANGAN DI DALAM BERMAIN TOGEL JAMIN 100% TLP KI ANGEN JALLO DI NMR (_0_8_5_2_8_3_7_9_0_4_4_4_) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB KAMI SUDAH TERBUKTI 9X TRIM’S ROO,MX SOBAT


INGIN MERASAKAN KEMENANGAN DI DALAM BERMAIN TOGEL JAMIN 100% TLP KI ANGEN JALLO DI NMR (_0_8_5_2_8_3_7_9_0_4_4_4_) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB KAMI SUDAH TERBUKTI 9X TRIM’S ROO,MX SOBAT




INGIN MERASAKAN KEMENANGAN DI DALAM BERMAIN TOGEL JAMIN 100% TLP KI ANGEN JALLO DI NMR (_0_8_5_2_8_3_7_9_0_4_4_4_) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB KAMI SUDAH TERBUKTI 9X TRIM’S ROO,MX SOBAT

August 10, 2015 at 10:11 PM

Post a Comment