Sastera Bawa Budaya  

Posted by minz_tondekan in

KENAPA kalangan sasterawan menentang pemilihan novel popular tempatan sebagai teks sekolah? Tentu saja ini bukan disebabkan oleh rasa cemburu kerana novel-novel popular tentang kisah cinta kitar semula dan klise ini mencatatkan jualan yang besar.

Ini juga bukan kerana wujud kelompok antara penulis karya popular dan karya yang mengungkap pemikiran yang lebih besar. Penentangan atau kebimbangan kalangan sasterawan dan budayawan tentu disebabkan oleh peranan sastera itu sendiri dalam sesebuah masyarakat.

Kalau kita pergi lebih jauh, sastera bukan sekadar bahasa yakni bahasa Melayu. Sastera dalam konteks budaya jauh melampaui bahasa kerana sastera akan membawa khalayak mengenali budaya sesuatu bangsa.

Budaya pula dalam konteks kita tentulah budaya Melayu yang mempunyai nilai peradaban yang tinggi.

Maka novel-novel yang akan menjadi teks sekolah perlulah mempunyai kriteria mampu membawa khalayak menghayati budaya Melayu. Banyak novel popular ternyata tidak mampu membawa khalayak mengenali budaya Melayu dengan lebih mendalam.

Kita kena realistik bahawa pengajaran subjek sastera di sekolah bukanlah untuk memantapkan penguasaan bahasa Melayu. Ini kerana pemantapan bahasa Melayu dilakukan dengan adanya subjek Bahasa Melayu. Tetapi pengajaran sastera lebih kepada membina penghayatan pelajar atau khalayak kepada soal budaya dan peradaban bangsa.

Apabila mempelajari sastera di sekolah, penekanan diberikan kepada kajian tentang aspek sosial dan budaya. Ketika inilah usaha untuk menanamkan kecintaan khalayak kepada bangsa boleh diterapkan.

Misalnya kalau membaca novel Sasterawan Negara Usman Awang, kajian tentulah menjurus kepada menoleh perjuangan dan latar budaya yang melahirkan Usman Awang. Begitu juga kalau mengkaji antologi karya Sasterawan Negara Muhammad Haji Salleh, bukan soal bahasa Melayu yang ditekankan tetapi pemikiran beliau yang ada hubung kait dengan budaya dan peradaban bangsa.

Kalau novel popular dikaji dari sudut yang disebutkan tadi, sudah pastilah kita tidak menemui nilai peradaban bangsa yang tinggi di sebalik kisah yang dikitar semula berulang kali.

Atas faktor yang sama juga idea untuk memasukkan sastera Inggeris di peringkat sekolah rendah harus dilihat dalam konteks di atas tadi. Sastera Inggeris sudah pasti mendorong pelajar mengenali budaya yang membentuk karya itu. Sekiranya sastera Melayu sudah mantap dalam kalangan pelajar sekolah, memasukkan sastera Inggeris tidak menimbulkan masalah. Tetapi kalau sastera Melayu belum dikenali, dibimbangi akan berlaku pelajar lebih mengenali diri orang lain daripada diri mereka sendiri.


ARKIB UTUSAN MALAYSIA

This entry was posted on Thursday, August 14, 2008 at 12:01 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment